Verkiezingsprogramma PvdA gaat voor de regio

1 november 2020

Het PvdA-verkiezingsprogramma, afgelopen zondag gepresenteerd op een MBO in Heerenveen, gaat vol voor het versterken van regio’s als Zeeland. Natuurlijk staat de tolvrije Westerscheldetunnel, van oudsher een PvdA-speerpunt, weer in het programma.

Maar de PvdA benadrukt ook hoe de helft van de Nederlanders in de regio woont en dat juist daar provincies en gemeenten te weinig geld hebben om de problemen aan te pakken. De PvdA wil hier iets aan doen, zodat ‘wijkcentra, de lokale bibliotheek, het zwembad en de school openblijven’. Ook moeten Rijksdiensten gespreid. Speciaal voor kustlandschappen als Zeeland geldt dat de PvdA de natuurgebieden daar beter gaat beschermen en onnodig bebouwing tegen wil gaan.

Daarbij wil de PvdA wil extra aandacht voor grensregio’s. Zo moet het makkelijker worden om over de grens te wonen of werken. Certificaten en diploma’s dienen over en weer erkend worden. Er moet goed grensoverschrijdend openbaar vervoer zijn. Problemen die grenswerkers ondervinden lossen we op in samenwerking met België.

Ook relevant voor Zeeland is dat de PvdA ervoor wil zorgen dan mensen niet vertrekken uit regio’s als Zeeland door te investeren in voorzieningen als scholen, winkels, zorg, veiligheid en openbaar vervoer. Juist het openbaar vervoer moet daarbij duurzamer, sneller en betaalbaarder.

Zoals altijd wil de PvdA meer investeren in goed onderwijs: een gratis voorschool, hogere lerarensalarissen en gelijke kansen. In regio’s als Zeeland, met een schaarste is aan leraren, krijgen deze een extra toelage.

Ook is er veel aandacht voor de zorg en het belang van zorg dichtbij huis. Dit is gewoon een grondrecht. Zo benadrukt de PvdA het belang van regionale ziekenhuizen. Om ‘te zorgen dat mensen geen zorg uitstellen en het mogelijk te maken dat ook vrienden en familie op bezoek kunnen komen’. Deze mogen niet sluiten vanwege uitsluitend financiële redenen. Ook moet de aanrijtijd bij spoedeisende hulp terug naar 15 minuten.

Het bijbouwen van tenminste 100.000 wonen per jaar is een ander belangrijk programmapunt. Juist ook in Zeeland moeten er meer sociale huurwoningen komen, maar ook betaalbare koopwoningen en moet Airbnb aan banden gelegd.

Duurzaamheid is natuurlijk ook een centraal punt, met heel veel maatregelen om ook Zeeland toekomstbestendiger te maken. Hieronder valt geen nieuwe kernenergie en het zo spoedig mogelijk sluiten van de kerncentrale Borssele. Wat klimaat betreft is onze generatie aan zet. We willen een mooie en leefbare planeet doorgeven aan onze kinderen. Onze koers is een duurzame, eerlijke en fatsoenlijke toekomst van en voor iedereen.

Het hele PvdA-verkiezingsprogramma is na te lezen op de website. Op zaterdag 7 november vindt over de kernwaarden binnen de PvdA een digitaal Zelandusdebat plaats. Op 14 november komt de Zeeuwse PvdA samen om amendementen op het verkiezingsprogramma voor te stellen. De Zeeuwse kandidaten, Barbara Oomen en Marco Eestermans, horen eind november hoe hoog zij op de PvdA-lijst staan.