Transport opgewekte energie windparken

Door Eddy Heerschop op 15 september 2019

Eerder hebben wij vragen gesteld over het transport van opgewerkte energie vanaf de Zeeuwse zonneparken. Daar doen zich geen problemen voor. Over het transport van opgewekte energie vanaf de windparken langs de Zeeuwse kust hebben wij de volgende informatie ontvangen.

De stroom van de windmolenparken op zee wordt momenteel al aangesloten op het hoogspanningsnet in Borssele. Door de in aanbouw zijnde 380 kV hoogspanningsverbinding Borssele-Tilburg wordt de opgewekte energie getransporteerd. Deze verbinding heeft voldoende capaciteit. De bouw van de hoogspanningsverbinding komt niet in het gedrang vanwege de stikstofproblematiek. Het Notitie Reikwijdte en Detailniveau (ook wel afgekort tot NRD) voor de aanlanding ligt nu ter inzage bij de diverse gemeentehuizen.

Wel is vertraging ontstaan omdat TenneT het contract met de aannemer heeft verbroken en met een andere aannemer aan de slag moet. De provincie heeft geen formele verantwoordelijkheid. Wij zullen deze NRD nauwlettend volgen en waar nodig bevragen.

Statenlid Eddy Heerschop

Eddy Heerschop

“Ik ben Eddy Heerschop. Geboren en getogen Vlissinger. Werkzaam in de Zeeuwse industrie. Ik wil mij gaan inzetten voor: – Een duurzamere economie. – Een provincie waar vakmensen, arbeidsmigranten, laag en hoog opgeleide Zeeuwen kunnen wonen en werken in een groene, gezonde en veilige omgeving. – Waar mensen zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk inkomen,

Meer over Eddy Heerschop

Waar ben je naar op zoek?