Strategische aanpak stikstof

Door Corina van der Vliet op 26 juni 2020

Gedeputeerde Staten leggen ons de notitie Strategische aanpak stikstof aan ons voor. Specifiek worden wensen en bedenkingen gevraagd op de onderdelen:
1. doel van de aanpak.
2. De aanpak van stikstof in Zeeland.
3. De rolverdeling.

We worden als lezer meegenomen vanaf het begin (de uitspraak van de Raad van State), wat er nadien allemaal is gedaan en informatie wordt onderbouwd met gegevens. De constatering dat Zeeland een stikstof importerende regio is wordt nogmaals benadrukt. Veel stikstof komt uit het buitenland en dit beperkt onze invloed op stikstof depositie verminderende maatregelen. Goed dat hiervoor landelijk aandacht wordt gevraagd. Zeeland kent een unieke positie, die landelijke erkenning verdient. Dit lezen wij terug in de actiepunten maar wij willen het nog wel een keer extra benadrukken. Hoe verloopt het overleg met België en omliggende gebieden?

De notitie vinden wij compleet. De pijlers monitoring, info en communicatie, stikstofreductie en meer robuuste natuur zijn uitgewerkt in te nemen of inmiddels al genomen stappen. Dit allemaal met als doelen om de staat van de Zeeuwse natuur goed te houden en om voldoende ruimte te creëren voor economische ontwikkelingen, waarbij wij onder andere denken aan ruimte voor de bouw van betaalbare en passende (flex)woningen.

Woorden als ‘goed’ en ‘voldoende’ zijn lastig te kwantificeren en meetinstrumenten geven aanleiding tot discussie. Dat beseffen wij. Wij zijn dan ook blij te lezen dat de inzet specifiek is gericht op het creëren van draagvlak en bewustwording. Dit om, ik citeer: “… een beweging in gang te zetten naar vermindering van depositie en een robuuste natuur.” Dat deze bewustwording en het creëren van draagvlak in gezamenlijkheid wordt opgepakt blijkt wel uit de vele betrokken organisaties, want het gaat niet alleen om veehouderijen. Terecht dat ook gekeken wordt naar maatregelen voor andere sectoren zoals het havengebied, de recreatie en mobiliteit.

De robuuste natuur vormt naar onze mening een belangrijk onderdeel. Dat is vanuit onze fractie wel een grote wens. Het opnieuw op de agenda zetten van de verbindingszones vinden wij belangrijk.

Tenslotte vragen wij aandacht voor externe communicatie. Het benoemen van successen maar ook de aandachtspunten en uitdagingen.

De notitie is geen statisch geheel. Wij willen haast zeggen ‘gelukkig niet’. Er gebeurt heel veel rondom dit onderwerp. Innovatie, nieuwe inzichten. De inzet vraagt om een continue beweging en ontwikkeling. Ons begrip daarvoor. De halfjaarlijkse rapportages en tussentijdse terugkoppelingen zijn momenten om die ontwikkeling met Provinciale Staten te delen.

Corina van der Vliet (fractievoorzitter)

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde

Meer over Corina van der Vliet