23 juni 2013

Strategen aan de slag in Zeeland

Normal

mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

De gemeenteraadsverkiezingen 2014 komen eraan. Reden voor het PvdA-partijkantoor om strategen op te leiden die de verscheidene afdelingen bezoeken. De strategen voor Zeeland zijn Frank van Oorschot, gemeenteraadslid in Terneuzen, en ondergetekende. Wij zijn in de winter en lente van 2013 bij de meeste Zeeuwse afdelingen langsgegaan om te praten over de campagneactiviteiten voor het komende verkiezingsjaar. We hebben hierbij veel hulp gekregen van consulente Marja Versteeg, die zich vooral richt op de afdelingen Middelburg en Vlissingen, en de hoofdlijnen in Zeeland. Deze tekst komt terug op de onderwerpen van de bezoeken van Frank en ik aan de Zeeuwse afdelingen.

Frank en ik zijn tot nu toe ontvangen in Hansweert, Hulst, Kapelle, Sluis, Tholen en Zierikzee. Zelf zijn we actief voor de afdelingen Goes en Terneuzen. We hopen spoedig op bezoek te gaan in Wissekerke (afspraak staat gepland), Domburg en Heinkenszand. Het doel van ons bezoek is simpel: wij vragen aan de afdeling hoe de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen wordt ingericht. Heeft de afdeling voldoende actieve leden? Wat worden de speerpunten van de PvdA bij de komende verkiezingen? Wat zijn realistische doelen voor de PvdA?

Jonge leden werven
Frank en ik zijn veel realisme tegengekomen bij de Zeeuwse afdelingen. Zo hebben alle afdelingen aangekaart dat zij zich zorgen maken om het verouderde ledenbestand. Wij als strategen maken ons eveneens zorgen over de gemiddelde leeftijd van het Zeeuwse PvdA-lid. We proberen afdelingen daarom mogelijkheden voor te houden, waardoor jonge leden kunnen worden geworven.

Jonge mensen zijn doorgaans druk met allerlei zaken, waarvan politiek geen onderdeel uitmaakt. De jongeren zijn bezig met leren, werk, relaties en feesten. Hoe kunnen we de jongeren bij de politiek betrekken? Vier mogelijke oplossingen: 1. Werf één enthousiast jong lid en laat hem / haar vrienden erbij betrekken. 2. Organiseer leuke activiteiten voor jongeren met de afdeling. Denk aan sporten, een feest of een quizavond. 3. Probeer kinderen van huidige leden lid te maken. 4. Geef een cadeaulidmaatschap aan geïnteresseerde jongeren.

Aanpak per kern / wijk
Frank en ik halen bij onze bezoeken aan de afdelingen het belang van de aanpak per kern aan. Afdelingen weten heel goed waar hun kiezers zitten, maar af en toe handelen ze daar niet naar. Frank laat doorgaans in zijn presentatie een lokaal verkiezingsprogramma zien. Zo heeft de afdeling Terneuzen per kern / wijk een kort verkiezingsprogramma gemaakt. Daarin staan de plaatselijke thema’s, doorgaans aangevuld met foto’s van lokaal bekende PvdA’ers die verkiesbaar zijn.

De informatie voor het plaatselijke verkiezingsprogramma wordt op meerdere manieren verkregen. Als eerste pikken de raadsleden belangrijke informatie op bij hun werk in de gemeenteraad. Voorts kunnen PvdA-leden uit een bepaalde wijk of kern worden benaderd voor informatie. Woont er geen PvdA’er in de kern? Dan is het zaak om er een te vinden, wellicht door middel van een canvasactie. Bij het langs de deuren gaan met rozen komen de vrijwilligers vrijwel altijd PvdA-stemmers tegen. Probeer die stemmers dan te overtuigen om lid te worden en geef hen een actieve rol in het verkiezingsprogramma voor deze kern.

Doel van de campagne
Het doel van de Zeeuwse afdeling is per afdeling anders. De ene afdeling wil in het college komen, de andere afdeling wil twee wethouders gaan leveren en de volgende afdeling wil zijn zetelaantal behouden. Om die doelen te bereiken is de steun van veel kiezers nodig. In onze gesprekken is altijd het belang van de landelijke politiek opgenoemd. Klopt helemaal, maar lokale thema’s hebben wel dertig procent invloed op het stemgedrag van de mensen. Die dertig procent kan het verschil betekenen tussen het halen van het doel of niet.

Middelen om het doel te bereiken
De verschillende afdelingen hebben creatieve manieren bedacht om kiezers te bereiken. Zo gaat de ene afdeling canvassen. De andere afdeling deelt rozen uit op de markt. Ook plant een afdeling vier grote bijeenkomsten op een jaar, met actuele thema’s. Afdelingen weten zelf het beste hoe zij de kiezers kunnen bereiken, maar voldoende vrijwilligers zijn heel belangrijk. Werf daarom nieuwe leden en zoek steun bij vrienden en familie om de groep vrijwilligers te vergroten. Hierdoor kan de PvdA meer activiteiten in de gemeente organiseren.

Frank en ik zijn de afgelopen maanden interessante invalshoeken tegengekomen in de voorbereiding op de gemeenteraadscampagne. We zien de verschillen tussen de Zeeuwse afdelingen. Ook zien we de overeenkomsten. We zijn allemaal lid van de PvdA, omdat we een sociaal hart hebben en samen het beste willen met deze maatschappij. Het mooie aan onze bezoeken is dat allerlei verschillende PvdA’ers met ons willen praten over de toekomst van de sociaaldemocratie. Waar willen wij als afdeling naartoe? Waar staan we voor?

Frank en ik willen vooral meegeven: we zien veel goede initiatieven in de Zeeuwse afdelingen. Heel mooi. Het is zaak dat de inwoners van de gemeenten ook inzien dat de PvdA deze goede initiatieven onderneemt. Communicatie met de inwoners is belangrijk. Ga bij de inwoners langs, vraag wat bij hen leeft en probeer de burgers vooral te betrekken bij de politiek. Juist in deze tijd is het belangrijk om het pad naar de kiezer warm te houden, alleen dan behaalt de PvdA zijn doelen.

Ralph van Hertum, bestuurslid PvdA Goes / strateeg