Stop racisme

Door Ralph van Hertum op 9 juni 2020

Op 8 juni, terwijl de minister binnen in het Abdijcomplex onderhandelde over de compensatie voor de marinierskazerne, speelde buiten op het Abdijplein iets heel anders. Honderden mensen hadden zich daar verzameld voor Black Lives Matter Zeeland. Een ongekende opkomst voor een bijeenkomst die in een paar dagen uit de grond gestampt was, zeker wie daar nog de honderden mensen buiten de Abdijpoort, en driehonderd mensen op Zoom bij optelt. Het maakt duidelijk hoezeer de frustratie over institutioneel racisme en ongelijke behandeling niet alleen een Amerikaanse of Amsterdamse ver-van-mijn-bed show is, maar ook veel Zeeuwen bezig houdt.

Vooral jonge Zeeuwen, zo viel op. Uit de hele provincie samengekomen, met verschillende huidskleuren, met verschillende geloven en achtergronden. De borden spraken boekdelen: ‘All lives can’t matter until black lives matter’; ‘Stop racisme, we all bleed the same colour’ en ‘Wie zwijgt stemt toe’. In de teleurgestelde groep buiten de poorten vertelden twee jonge moslima’s, handgeschilderde borden bij de hand, hoe dit hun eerste demonstratie ooit was. Ze waren afkomstig uit Rotterdam en hadden de reis betaald van hun eigen zakgeld.

Op het Abdijplein startte de bijeenkomst ruim voor 17:00 uur. De organisatoren reageren overweldigd op de bijeengekomen mensen. Iedereen moet gaan zitten bij één van de vijfhonderd kruisjes. Enthousiast, betrokken, geladen en fanatiek reageren de zittende mensen. Jong en oud, blank en gekleurd. Vooral jongeren spreken zich uit tegen discriminatie. George Floyd wordt op indrukwekkende wijze geëerd. Er wordt gerept, gezongen en de noodzaak tot verandering klinkt in alle hoeken van het Abdijplein door.

Duidelijk is dat de marinierskazerne de Zeeuwen misschien hoog zit, maar ook de manier waarop sommige Zeeuwen stelselmatig achtergesteld worden. En dat vooral jongeren dit niet meer pikken. Zoals organisatrice Lisenne Delgado zei: “Deze demonstratie is een begin, niet een eindpunt.” De PvdA, als partij voor alle Zeeuwen, gaat hier graag mee aan de slag. We staan open voor reacties en ideeën!

Statenleden Ralph van Hertum en Eddy Heerschop & Barbara Oomen

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum