Statenvragen over PFAS en bodemkwaliteitskaarten in Zeeland

Door Eddy Heerschop op 15 augustus 2020

Per 2 juli is het ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ inclusief de bijlage van het geactualiseerde ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ ingegaan. Eind 2019 heeft PS (onder meer SGP en PvdA in de Statenvergadering van december 2019) aan Gedeputeerde Staten gevraagd om de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland zo snel mogelijk te actualiseren.

Nu in heel Nederland dezelfde regels van toepassing zijn inzake PFAS, is het ook van groot belang dat de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland in alle gemeenten up-to-date zijn, én dat die kennis breed gedeeld wordt. Als die gegevens niet up-to-date zijn, kunnen werkzaamheden waarbij grondverplaatsing aan de orde is sterk belemmerd worden. Dat is nadelig voor sectoren als de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) en de landbouwsector, die toch al sterk getroffen zijn door de stikstofcrisis alsook de Corona-crisis.

De Statenfracties van de SGP, de PvdA en het CDA hebben daarom de volgende vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten van Zeeland:

1. In welke Zeeuwse gemeenten zijn de bodemkwaliteitskaarten inmiddels up-to-date en zijn deze gegevens inzetbaar ten behoeve van vraagstukken voor het toepassen van PFAS-houdende grond?

2. Als er nog gemeenten zijn die de bodemkwaliteitskaarten niet op orde hebben, zijn Gedeputeerde Staten dan bereid hier werk van te maken dat dit met grote prioriteit alsnog gaat gebeuren?

3. In het verleden werd de kennis inzake de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland gedeeld via www.zeeuwsbodemvenster.nl. Kunt u aangeven van welke gemeenten daar de informatie inzake de bodemkwaliteitskaarten – als het gaat over PFAS – actueel is? En als blijkt dat die niet van alle gemeenten actueel is, wanneer kan dit dan alsnog gebeuren?

Antwoorden op Statenvragen SGP-PvdA-CDA over PFAS en bodemkwaliteitskaarten in Zeeland (15-08-2020)

Eddy Heerschop

“Ik ben Eddy Heerschop. Geboren en getogen Vlissinger. Werkzaam in de Zeeuwse industrie. Ik wil mij gaan inzetten voor: – Een duurzamere economie. – Een provincie waar vakmensen, arbeidsmigranten, laag en hoog opgeleide Zeeuwen kunnen wonen en werken in een groene, gezonde en veilige omgeving. – Waar mensen zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk inkomen,

Meer over Eddy Heerschop