Door Corina van der Vliet op 24 april 2020

Statenvergadering compensatie marinierskazerne

Goed dat deze vergadering is uitgeschreven, wij hebben dit ook ondersteund. Wij vinden het belangrijk om als Provinciale Staten in de openbaarheid het tot nu toe doorlopen compensatieproces te bespreken.

Wij beginnen met een dilemma. Wij zijn in deze tijd zoekende naar het vinden van een juiste balans. Welke inhoudelijke debatten en besluitvorming past in deze corona-tijd. Welke niet? Dé juiste balans bestaat niet, die is voor iedereen anders. Dat grondige aandacht besteed dient te worden aan het dossier compensatie marinierskazerne is voor ons duidelijk. Het is echt een heel belangrijk onderwerp. Zeeland moet zich laten horen!

De informatie die Gedeputeerde Staten verstrekken geeft een inkijk in het proces tot nu toe. Vorige week hebben wij onze wensen aan de heer Wientjes doorgegeven. Samengevat: kennis en verbindingen. We gaan ze hier niet opnieuw benoemen. Dat is volgens ons niet het doel van deze vergadering. Maar, voor het in ons compensatievoorstel opgenomen onderdeel cultuur maken we een uitzondering. In ‘Zeeland in een Stroomversnelling’ staat dat cultuur in belangrijke mate bijdraagt aan het vestigingsklimaat, de economische bestedingen, de toeristische aantrekkingskracht en de leefbaarheid van Zeeland. Met belangstelling hebben wij gisteren kennis genomen van het initiatief vanuit de culturele sector. Wij wensen de initiatiefnemers succes om in alle rust de verdere uitwerking op te pakken. Een goed voorbeeld van samenwerking, chapeau.

In de compensatievoorstellen van andere fracties horen en lezen wij veel gemeenschappelijke thema’s. Die constatering stemt ons tevreden. Op hoofdlijnen een krachtig en gezamenlijk geluid. Samen zetten we Zeeland op de kaart.

Wij spreken bewust over verbindingen in plaats van bereikbaarheid. Wij vinden verbindingen een breder begrip. Het gaat om meer dan alleen fysiek verplaatsen van A naar B. Verbindingen gaat ook over onderlinge relaties. Relaties tussen mensen, organisaties, overheden, bedrijven. Binnen Zeeland, maar zeker ook daar buiten.

Over verbindingen gesproken, dit proces gaat echt in een sneltreinvaart. Nog een paar weken en dan is het definitieve compensatievoorstel beschikbaar. Wij verwachten een herkenbaar en concreet uitgewerkt voorstel. Zeeland op de kaart, nationaal en internationaal!

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde

Meer over Corina van der Vliet