Regionale Energie Strategie 1.0

Door Eddy Heerschop op 10 juli 2020

Voor ons ligt de RES 1.0, de Regionale Energie Strategie waarin wij als mooie provincie ons gaan inzetten om ons deel van het Klimaatakkoord van Parijs te gaan uitvoeren. Als Zeeuwen nemen we onze verantwoordelijkheid om in Zeeland in 2030 11 petajoule aan duurzame energie op te wekken. Tevens hebben we de ambitie om 49% CO₂-reductie te realiseren. Dat is werken aan een toekomst waarin we deze prachtige provincie behouden voor onze kinderen en kleinkinderen.

Wat de PvdA betreft kunnen we nu aan de slag. Deze RES biedt Zeeland de mogelijkheden om op weg te gaan naar de eerste klimaatneutrale provincie van Nederland. Aan Gedeputeerde Staten de aanbeveling om aan te haken bij de Green Deal om beschikbare Europese fondsen te kunnen gebruiken. Deze RES geeft ons niet alleen de mogelijkheid om onze energievoorziening te verduurzamen, maar biedt ook de mogelijkheden voor innovatie van onze Zeeuwse economie. Denk aan de mogelijkheden van een waterstofhub in Zeeuws-Vlaanderen. Denk aan het onderhoud en de ontwikkeling van de windmolenparken op de Noordzee.

Voor de PvdA is het belangrijk dat de aanlanding van de windmolenparken op de Noordzee hier bij Borssele gaat plaatsvinden. De 380 kV-kabel naar Zeeuws-Vlaanderen moet daadwerkelijk worden aangelegd om de chemische industrie in de Kanaalzone te kunnen elektrificeren. Onderdeel van deze RES 1.0 is circulaire economie. Een belangrijk onderdeel dat te vaak onderbelicht is. Binnen Smart Delta Resources (SDR) en North Sea Port (NSP) wordt hard gewerkt aan de opslag van CO₂. Een duurzame toekomst waar veel nieuwe banen mee zijn gemoeid. Banen die hard nodig zijn in Zeeland.

Voor de PvdA-Statenfractie is het ook van groot belang dat deze energietransitie voor alle Zeeuwen betaalbaar en haalbaar is. Zie ook de aanbevelingen die de Sociaal-Economische Raad (SER) Zeeland in haar advies heeft gedaan. Indien nodig moeten we kijken hoe we het draagvlak kunnen behouden en vergroten onder alle Zeeuwen, want het gaat ons tenslotte allemaal aan.

Als PvdA vinden wij het jammer dat Gedeputeerde Staten besloten hebben om een onderzoek te starten naar het langer open houden van de kerncentrale in Borssele. Deze 3% aan elektriciteit kan volgens ons op een duurzamere manier worden opgewekt en zonder dat de leveringszekerheid in gevaar komt. Tenslotte hebben wij met het vaststellen van deze RES 1.0 onze ambitie duidelijk gemaakt om Zeeland in 2030 volledig te voorzien van duurzame energie.

Eddy Heerschop

“Ik ben Eddy Heerschop. Geboren en getogen Vlissinger. Werkzaam in de Zeeuwse industrie. Ik wil mij gaan inzetten voor: – Een duurzamere economie. – Een provincie waar vakmensen, arbeidsmigranten, laag en hoog opgeleide Zeeuwen kunnen wonen en werken in een groene, gezonde en veilige omgeving. – Waar mensen zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk inkomen,

Meer over Eddy Heerschop

Waar ben je naar op zoek?