PvdA tegen hogere waterschapslasten

Door Kris Reijnierse op 10 oktober 2019

De PvdA is te spreken over het feit dat er voor het eerst geprobeerd is om een AV-breed programma op te tuigen. De PvdA heeft tijdens de gesprekken hierover veel zaken ingebracht. Dat niet al onze punten zijn overgenomen begrijpen wij, maar we vinden dit wel jammer. Niet alleen door maatregelen van de landelijke overheid en de Zeeuwse gemeenten hebben Zeeuwen te kampen met hogere uitgaven (hogere BTW, hogere energiekosten, hogere huren, enzovoorts), maar ook de waterschapslasten zullen verder gaan stijgen.

Op bladzijde 6 van het Waterschapsprogramma 2019-2023 staat te lezen: “De inzet blijft een evenwichtige ontwikkeling van het belastingtarief tussen de categorieën.” Dit is de PvdA te vaag en vreest dat de schouders van de ingezetenen de zwaarste lasten blijven dragen. Alleen de inflatie doorberekenen en de Zeeuwen niet verder opzadelen met lastenverzwaringen! Waarom is geen gebruik gemaakt van de door de PvdA aangedragen mogelijkheid om recreatieterreinen tot een nieuwe belastingcategorie te maken?

In de Strategienota 2019-2023 lezen we op bladzijde 4: “We starten tijdig landelijk overleg op als er signalen zijn dat de toekomstige kosten van de waterveiligheidsopgave leiden tot een onevenredige lastenverzwaring voor de Zeeuw.” Dit had de vorige bestuursperiode al moeten gebeuren en de PvdA heeft hier meermaals toe opgeroepen. Niet alleen financiering van de primaire waterkeringen, maar ook die van de vooroeverbestortingen en de waterschapswegen schreeuwen om meer landelijke solidariteit.

Voor wat de kustverdediging betreft blijft de PvdA hameren op de onrechtvaardige huidige bekostiging van het Hoogwater Beschermingprogramma (HWBP). De financiële lasten zijn ondragelijk voor de dunstbevolkte provincie van Nederland. En de vooroeverbestortingen? Ook daar geldt straks waarschijnlijk de HWBP-verdeelsleutel: 50% voor rekening van het Rijk, 40% op het bord van alle waterschappen samen en 10% waarvoor waterschap Scheldestromen aan de lat staat.

De PvdA wijst bij de wegen wederom op de volgende twee belangrijke punten:
1. Maak het landelijke BTW-compensatiefonds ook voor waterschappen toegankelijk. Dat geeft miljoenen euro’s verlichting.
2. Wijs in Den Haag op de Wet Herverdeling Wegen (WHW) en het feit dat er sinds 2003 nooit een evaluatie is gehouden van die wet. De PvdA heeft daar al vóór de fusie van Waterschap Zeeuws-Vlaanderen en Waterschap Zeeuwse Eilanden tot Scheldestromen veelvuldig op gewezen.

De PvdA wenst het dagelijks bestuur veel succes toe met hun solidariteitsmissies in Den Haag. Trek als waterschap op met de andere Zeeuwse overheden. Samen sta je sterker. Solidariteit is een prachtig beginsel en het strijden waard.

De PvdA stemt in met het Waterschapsprogramma en de daaruit voortvloeiende Strategienota, maar past voor een stijging van de lasten voor de inwoners met meer dan de inflatie!

Kris Reijnierse (hoofdingeland)

Kris Reijnierse

“Mijn naam is Kris Reijnierse, een geboren en getogen Middelburgse, opgegroeid rondom water en altijd gefascineerd geweest door de kracht en schoonheid van het water op verschillende plekken in Zeeland. In Zeeland leven we met water. We wonen op het water, we werken aan en op het water, maar ook onze recreatie vindt in Zeeland

Meer over Kris Reijnierse