Provincie ondersteund cultuur- en sportsector

Door Ralph van Hertum op 28 april 2020

Gedeputeerde Staten (GS) hebben positief gereageerd op Statenvragen van de PvdA en het CDA over de cultuur- en sportsector. GS volgen de situatie op de voet, werken samen met andere overheden en steken de getroffen sectoren de helpende hand toe.

De PvdA en het CDA stelden eerder de Statenvragen, omdat beide partijen zich zorgen maken over de gevolgen van de coronacrisis voor de getroffen sectoren. Wij wilden weten of deze sectoren goed in beeld zijn en ze kunnen rekenen op de steun vanuit de provincie Zeeland. Wij zijn blij dat het antwoord op die vraag ‘Ja’ is.

GS verwoordden de boodschap zo: “De cultuur- en sportsector, belangrijke sectoren van de Zeeuwse economie zijn hard getroffen door de coronamaatregelen. Veel evenementen zijn afgelast of worden verplaatst naar later dit jaar en organisaties maken zich grote zorgen over het lopende seizoen. Afhankelijk van de duur van de maatregelen, wordt ook gevreesd voor de kaartverkoop en activiteiten in het seizoen erna. “

GS vervolgen: “Om ons beeld te verdiepen, hebben wij in afstemming met de Zeeuwse gemeenten een inventarisatie uitgezet om de economische impact voor de cultuursector in kaart te brengen. Voor sport wordt er soortgelijk, in opdracht van het ministerie van VWS, onderzoek gedaan. Onderdeel van de Zeeuwse inventarisatie is een duiding van de mate waarin de generieke en specifieke maatregelen van het Rijk soelaas bieden en welke behoefte er aan concrete ondersteuning is. Wij volgen de ontwikkelingen bij het Rijk op de voet en informeren het veld onder meer via de coronapagina op de provinciale website.”

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum