Opdracht speciaal adviseur Wientjes

Door Corina van der Vliet op 13 maart 2020

Vandaag is het Internationale Dag van de Slaap. Dat biedt een makkelijk bruggetje richting dromen. Dromen zijn een combinatie van beelden, gedachten en gevoelens. De meeste mensen dromen tijdens de nacht maar dagdromen is ook belangrijk. Dromen zijn nodig. Dromen zijn er om een innovatief toekomstbeeld te schetsen. Of om een beeld te schetsen waar je naar toe wilt, een visie een toekomstig verlangen. Een breed beeld neerzetten en anderen uitdagen om mee te denken.

Deze inleiding kunnen we projecteren op het compensatieproces marinierskazerne. Van de compensatie wordt onder andere structurele economische en sociale versterking van Zeeland verwacht. Dit maakt onderdeel uit van het totale compensatievoorstel waar de speciaal adviseur mee aan de slag is. Vorige week werd Provinciale Staten uitgedaagd om thema’s te benoemen, om mee te denken. Een aantal fracties liet zich zelfs verleiden tot concrete wensen en bedragen met vele nullen. Zijn we met z’n allen realistisch aan het dromen of dromen we ons rijk om vervolgens teleurgesteld te worden?

We lezen in de opdracht dat de speciaal adviseur voortvarend aan de slag moet. Over een kleine drie maanden ligt er een voorstel waar de betrokken bestuursorganen nog voor het zomerreces een besluit over nemen. Wij herhalen dat snelheid mag, maar niet ten koste van zorgvuldigheid en kwaliteit. Wat ons opvalt in de opdracht zijn woorden en zinnen als: gezamenlijke opdracht, gelijkwaardigheid, gezamenlijke besluitvorming, bijdragen aan herstel van vertrouwen, bindingskracht voor jongeren duurzaam versterken, mensen van buiten Zeeland aantrekken en de bereikbaarheid. Wij missen hierbij kennis en onderwijs. We lezen ook dat het voorstel uitgaat van redelijkheid, billijkheid en ruimhartigheid. Drie best vage begrippen in één zin die zelfs elkaar, naar onze mening, kunnen tegenspreken. Wat de één redelijk vindt, vindt de ander mogelijk totaal niet ruimhartig…

Complimenten richting Gedeputeerde Staten over de formulering van brieven, als voorbeeld de brief die deze week is verzonden aan het Ministerie van Algemene Zaken. Een uitstekende brief met duidelijke vragen. Het is en blijft onbegrijpelijk hoe de communicatie vanuit het Rijk verloopt. Goed om het Rijk te blijven bevragen en de juridische mogelijkheden open te houden. Wij wensen de speciaal adviseur, de heer Wientjes, succes bij de uitvoering van deze complexe opdracht. Wij volgen waakzaam, kritisch en met ‘ruimhartige’ verwachtingen. Deze compensatie-droom mag niet uit elkaar spatten.

Afrondend hebben we nog een viertal vragen:
1. In de vorige week aangenomen motie is aan Gedeputeerde Staten verzocht met een procesvoorstel te komen. Hoe verhoudt dit procesvoorstel zich tot de opdracht van de speciaal adviseur?
2. Uitvoering van de opdracht legt een claim op de ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. Heeft dit effect op de inzet op andere dossiers, zo ja welke?
3. In de opdracht staat letterlijk: “De uiteindelijke beslissing over de vraag of men instemt met het voorgestelde pakket aan maatregelen blijft een beslissing van deze autonome bestuursorganen.” Zijn op provinciaal niveau Gedeputeerde Staten het bestuursorgaan dat een beslissing neemt? Zo ja, hoe worden Provinciale Staten hierbij betrokken?
4. En tenslotte een herhaling van een vraag van vorige week: het definitieve voorstel kan betrekking hebben op verschillende ministeries. Wie neemt het definitieve besluit?

Corina van der Vliet (fractievoorzitter)

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde

Meer over Corina van der Vliet

Waar ben je naar op zoek?