Netwerksturing Slimme Mobiliteit

Door Ralph van Hertum op 13 maart 2020

Voor ons ligt de notitie Netwerksturing Slimme Mobiliteit. Wij zijn tevreden dat Zeeland nadenkt hoe het vervoer eruit zal zien in de nabije en de verre toekomst, maar zetten veel vraagtekens bij het tot stand komen van de lijst met wensen en bedenkingen. Eerst herhalen we onze speerpunten. Wij vinden grensoverschrijdend vervoer belangrijk. We zetten in op Smart Mobility. Goede aansluiting van vervoersmiddelen. Betaalbaarheid van het vervoer. Goede communicatie met de reiziger.

Bij de wensen en bedenkingen missen we nog minimaal drie punten. Is de gedeputeerde bereid om een toezegging te doen op deze punten en onze conceptamendementen daarmee overbodig te maken? Het gaat ten eerste om de vertegenwoordiging van belangenorganisaties voor minder validen. Wij noemen Wij Staan Op!, LFB, Stichting Provinciale Chronisch zieken- en Gehandicaptenorganisatie (PCG) Zeeland, Stichting Werkgroep Gehandicapten Walcheren (SWGW). Ten tweede willen wij dat inwoners hun input kunnen geven. Wil de gedeputeerde toezeggen dat hij de minder valide groepen en de inwoners bij het proces gaat betrekken/raadplegen? Als derde hebben we concept amendementen van niet opgenomen punten of willen we extra wensen benadrukken. Het gaat om de volgende punten:
1. Het ontschotten van de financiële middelen voor gezamenlijk openbaar verover.
2. Verbeterde communicatie tussen reiziger en vervoersaanbieder.
3. Grens overschrijdend vervoer promoten en beter inrichten.

We zien nu een lijst van 23 opmerkingen, wensen of bedenkingen die door een willekeurig commissielid gemaakt zijn in de commissie Strategische Opgaven. Als één iemand iets heeft geroepen, wordt deze opmerking meteen opgenomen als wens. Wat ons betreft volgt een soort weging van die opmerkingen. Bovendien heeft de PvdA-fractie punten aangegeven die niet correct zijn overgenomen of zelfs zijn weggelaten bij de wensen en bedenkingen.

Punt 21 is gebaseerd op wat de PvdA in de commissievergadering aankaartte, maar helaas niet duidelijk is verwoord bij de wensen en bedenkingen. Het gaat ons namelijk om aan vrijwilligers te vragen wat zij nodig hebben, met als doel om hen te waarderen en behouden. Wij dienen een amendement in om punt 21 aan te passen. Bovendien willen we punt 19 schrappen. De verbinding tussen de logistieke sector en het personenvervoer dient op dit moment los te worden gezien van elkaar. Het gaat ons om vervoer van de inwoners. We dienen een amendement in om punt 19 te schrappen.

Wat ons betreft ligt hier een goede notitie netwerksturing Slimme Mobiliteit voor ons. Dit documenten biedt handvatten voor een toekomst, waar reiziger en het vervoer dichter bij elkaar worden gebracht. Ons uiteindelijke doel is dat de Zeeuwse reiziger met betaalbaar, snel en duurzaam openbaar vervoer door Zeeland zal reizen.

Statenlid Ralph van Hertum

Amendement ‘Slimme Mobiliteit 21’ (13-03-2020)

Amendement ‘Slimme Mobiliteit 19’ (13-03-2020)

Ralph van Hertum