Lobby tolvrije Westerscheldetunnel

Door Corina van der Vliet op 10 juli 2020

Een tolvrije tunnel. Hoe vaak hebben we dat in de afgelopen jaren, en zeker de afgelopen tijd, voorbij zien komen? Een tolvrije tunnel blijft bij vele Zeeuwen een gekoesterde wens. De Westerscheldetunnel is een essentiële verbinding. Tolvrij biedt een gelijk speelveld aan de gebruikers, zowel privé als zakelijk.

We beseffen dat, op grond van de Tunnelwet Westerschelde, een tolvrije tunnel pas in het jaar 2033 aan de orde is. En dat mag eerder, liefst veel eerder. Een zo snel mogelijke tolvrije tunnel. Wij vinden dat de Rijksoverheid hiervoor een financiële verantwoordelijkheid zou moeten nemen.

Blijven lobbyen is daarom belangrijk. Zeker omdat zich nu weer kansen voordoen om de tolvrije tunnel op de landelijke agenda te krijgen. Denk aan de vaststelling van de rijksbegroting, maar denk zeker ook aan de verkiezingsprogramma’s die de partijen nu aan het opstellen zijn. Dit is de kans om de tolvrije tunnel in de landelijke verkiezingsprogramma’s te krijgen. Deze motie is dan ook niet alleen een verzoek aan het college maar doet ook een beroep op de Statenfracties om een tolvrije tunnel in alle verkiezingsprogramma’s te krijgen.

Wij verzoeken aan het college van Gedeputeerde Staten namens de fracties van PvdA, 50PLUS, VVD, CDA, SGP, D66, PVV Bosch, CU, SP, GL en PvZ om:
1. Op een constructieve manier de lobby richting de Rijksoverheid voor een tolvrije Westerscheldetunnel te blijven voeren.
2. Geen kans onbenut te laten om een tolvrije tunnel op de agenda van de Rijksoverheid te (blijven) houden en zeker bij de landelijke verkiezingen in 2021 en de komst van de nieuwe regering.

PvdA, 50PLUS, VVD, CDA, SGP, D66, PVV Bosch, CU, SP, GL en PvZ dienden onderstaande motie in. Deze motie werd aangenomen.

Motie ‘Lobby tolvrije Westerscheldetunnel’ (10-07-2020)

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde

Meer over Corina van der Vliet