Ledenbrief over compensatie marinierskazerne

Door Corina van der Vliet op 18 april 2020

Wat is een passende compensatie voor het mislopen van de marinierskazerne? Een haast onmogelijke vraag. Daar komt bij dat we voorzichtig willen zijn om teleurstellingen te voorkomen.

De Zeeuwse PvdA heeft gezamenlijk een compensatievoorstel opgesteld. Als provinciale fractie waarderen wij dit samen optrekken. Het geeft ons voorstel het gewicht wat het verdient. De lokale fracties zijn bedankt voor hun meedenken, scherpte en suggesties.

Eerst een verduidelijking vooraf. Vorige week stond met grote koppen in de krant dat Zeeland € 53 miljoen aan compensatie eist. Dit betreft de vergoeding voor de werkelijk gemaakte kosten en gederfde inkomsten wanneer de marinierskazerne niet naar Vlissingen komt. Deze claim vormt een onderdeel van het totale compensatiepakket en is het meest eenvoudig in geld uit te drukken.

De tegemoetkoming voor de gemiste economische en sociale gevolgen zijn lastig in geld uit te drukken. Ook willen we compensatie voor de imago-schade. Als Zeeuwse PvdA doen we dat als volgt:
• Nieuwe werkgelegenheid.
• Zeeland op de Kaart (nationaal, internationaal, wereldwijd).
• Aandacht voor de leefbaarheid.

Dat bereiken we door in te zetten op twee hoofdthema’s: kennis en verbind(ing)en. Beide thema’s werken we hieronder uit.

Kennis
“Een goede onderwijs- en onderzoekstructuur is de basis voor een wervend vestigingsklimaat”, staat in het rapport Zeeland 2040. Daar kunnen wij ons volledig in vinden. Onderwijs trekt nieuwe (jonge) mensen. Dat geeft beweging, nieuwe energie. Daarbij willen we niet alleen extra investeringen in het basisonderwijs en Hoger Beroepsonderwijs maar zeker ook in het Middelbaar Beroepsonderwijs. Extra aandacht aan relaties met het bedrijfsleven (stages, doorstromen naar werk), voor de spreiding en de bereikbaarheid.

Onze provincie leent zich bij uitstek voor uitbreiding van specifieke kennis, onderzoek en experimenten als het gaat om waterveiligheid, aquacultuur, klimaat en energie. Daar liggen kansen om Zeeland op de kaart te zetten, niet alleen nationaal en internationaal, zelfs wereldwijd. Een dependance van een bestaande universiteit is zeker een optie.

Wij zien ook een kans bij de bouw van een datacenter (data-registratie en data-analyse). Gegevens (data) zijn onmisbaar in onze samenleving. Nieuwe bedrijven vestigen zich graag  in de buurt van een datacenter en dat levert nieuwe werkgelegenheid op. Het huisvesten van een rijksdienst levert ook nieuwe werkgelegenheid op.

Verbind(ing)en
“Een schaalsprong in het verkeer- en vervoerssysteem is nodig om goed verbonden te blijven met de omgeving.” Zie rapport Zeeland 2040. Makkelijk, betaalbaar en snel verplaatsen binnen, van en naar Zeeland. Zeeland om te werken wanneer je buiten de provincie woont. Of juist andersom, wonen in Zeeland maar werken in de Randstad, Noord-Brabant of België.

Als PvdA kiezen we niet voor de aanleg van extra wegen of verbreding van bestaande. We kiezen voor investeringen in (betaalbare) Slimme Mobiliteit. Concreet: snelle treinverbindingen en goede aansluiting van vervoerssystemen. Voor diegene die aangewezen zijn op vervoer per auto dient het gebruik van alle wegen in Zeeland gratis te zijn. Dat pleit voor een tolvrije Westerscheldetunnel.

Verbind(ing)en staan voor ons niet alleen voor het fysiek verplaatsen van A naar B. Het gaat ons ook om onderlinge relaties. Relaties tussen mensen, organisaties, overheden, bedrijven. Binnen Zeeland maar zeker ook daar buiten. Verder kijken dan alleen de provinciegrenzen. Denk groot, dan zijn grenzen en kansen eindeloos.

Binnen ‘verbindingen’ vragen wij extra aandacht aan cultuur. “Cultuur draagt in belangrijke mate bij aan het vestigingsklimaat, de economische bestedingen, de toeristische aantrekkingskracht en de leefbaarheid van Zeeland.” Dit staat in het rapport Zeeland in Stroomversnelling. Wat ons betreft: investeren in cultureel erfgoed, ruimte voor (jonge) makers en samenwerking.

Gesprek met speciaal adviseur Bernard Wientjes
Vrijdag 17 april vond een gesprek plaats tussen Provinciale Staten en speciaal adviseur Wientjes. Tijdens deze online bijeenkomst heeft dhr. Wientjes vragen beantwoordt, inzage gegeven in het proces en geluisterd naar de inbreng vanuit de Statenfracties. Wij herkennen ons, in grote lijn, in zijn betoog en die van de andere Statenfracties. De heer Wientjes adviseert heel duidelijk om compensatie in investeringen te vragen, niet in geld. Daarnaast pleit de heer Wientjes voor snelheid en doorpakken. Eind mei 2020 is zijn advies klaar. Besluitvorming vindt voor de zomer plaats.

De herkenbaarheid met onze compensatievoorstellen stemt ons hoopvol als het gaat om het behouden van eenheid binnen Provinciale Staten. Daar willen wij ook voor gaan. Een krachtig Zeeuws geluid waarbinnen wij blijven strijden voor onze idealen.

Met vriendelijke groet,

Corina van der Vliet-Hart (fractievoorzitter PvdA Zeeland)

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde