Ledenbrief februari 2020

Door Corina van der Vliet op 16 februari 2020

In deze ledenbrief nemen wij u mee langs een aantal onderwerpen die de afgelopen periode de revue zijn gepasseerd. Het is bij lange na geen volledige opsomming, het is een gevarieerde selectie. Zo leest u in deze brief over het werkbezoek aan de Hedwigepolder, de Veerse Meer Visie, de Kerkenvisie en het bezoek aan het Zeeuws Museum. Gelet op de actualiteit en impact mag de marinierskazerne niet ontbreken. Met dit onderwerp vangen wij deze brief aan.

Marinierskazerne
Vrijdagmiddag, 14 februari 2020. Met ongeloof, verbazing, irritatie en boosheid luisteren we naar de persconferentie van vicepremier Hugo de Jonge (CDA). Hij vertelt, voorzichtig zijn woorden afwegend, dat de marinierskazerne niet naar Vlissingen komt. Hij noemt het nog een voorlopig besluit. Het definitieve besluit valt wanneer de compensatie is geregeld. Het blijkt dat, achter de rug van Zeeland om, door staatssecretaris Barbara Visser (VVD) en Defensie, hard is gewerkt aan een alternatieve locatie. Als argumenten worden een verwachte leegloop van het korps mariniers en aanvullende behoeften genoemd. Het roept vragen op, veel vragen. Maar de conclusie blijft ongewijzigd: de kazerne komt niet naar Zeeland. Wij hebben als fractie altijd de komst van de kazerne aangemoedigd. Ook de afgelopen weken, toen de geruchten toenamen, hebben wij voet bij stuk gehouden: de kazerne is ons beloofd, er zijn overeenkomsten ondertekend. Nu verzetten wij onze bakens. We gooien boosheid en teleurstelling van ons af. De focus ligt nu op de compensatie. De kazerne was Zeeland beloofd voor structurele versterking van onze economie en werkgelegenheid. De compensatie dient naar onze mening ook deze doelen te dienen. Samen met de lokale PvdA-fracties gaan we een gezamenlijk compensatiegeluid laten horen. Eerlijk, vastberaden en strijdvaardig.

Zeeuws Museum
In december van vorig jaar zijn we op bezoek geweest bij het Zeeuws Museum in Middelburg. We ontmoetten Marjan Ruiter, de bevlogen directrice van het museum. Tijdens een interessante rondleiding langs de indrukwekkende collectie vertelt zij over de kansen en uitdagingen van het Zeeuws Museum. Het museum is erg blij met de steun die zij van de Provincie Zeeland ontvangt, maar er zijn financiële zorgen. Deze zorgen komen door de manier waarop het subsidiesysteem werkt. In het kort betekent deze manier van subsidie verstrekken dat het museum geen winst kan maken om de reserves aan te vullen, maar wel verlies kan leiden. Bij verlies moet het tekort gedekt worden uit, u raadt het al, de reserves. Het Zeeuws Museum ontvangt subsidie van de Provincie. Deze subsidie is bedoeld als extra ondersteuning bij het dekken van de kosten. Helaas is dit niet genoeg. Om kostendekkend te werken is daarom goed ondernemerschap nodig, een uitdaging die de directrice van het museum met beide handen aanpakt. Wij hebben hier aandacht voor gevraagd en weten dat dit jaar nog een nieuwe subsidieregels worden opgesteld. Wij houden in de gaten dat deze regels kansen bieden voor gesubsidieerde instellingen zoals het Zeeuws Museum.

Visie Veerse Meer
Op het moment dat deze ledenbrief verschijnt, worden lokale bijeenkomsten Veerse Meer georganiseerd. Bij deze bijeenkomsten wordt gekeken en gepraat over de algemene principes van deze gebiedsvisie. Wij zullen aanwezig zijn om zo uit eerste hand te horen wat er besproken wordt en welke reacties worden gegeven. Wij hopen dat zoveel mogelijk leden en fracties ook naar deze bijeenkomsten gaan (of zijn gegaan). Als Statenfractie zetten wij in op: geen hoge bebouwing, kwaliteitsverbetering is prima maar wel op een manier dat overnachten betaalbaar blijft voor ieders portemonnee. Wij willen in principe geen nieuwvestiging buiten de bestaande bebouwingskaders. Ook vragen wij aandacht voor klimaatadaptatie en versterking van de natuur. Tenslotte willen wij dat de randen van het gebied vrij toegankelijk blijven, net zoals in de eerste plannen uit de jaren ‘60 van de vorige eeuw.

Kerkenvisie
De afgelopen weken en maanden zijn we bezig geweest met het benadrukken van het belang van een kerkenvisie. Het doel van die visie is kerkgebouwen te bewaren voor het heden en vooral de toekomst.
De PvdA doet dit vanwege drie redenen. Als eerste zijn de kerken beeldbepalend voor de dorpen en steden in Zeeland. Mensen herkennen van verre de dorpen aan de kerken. Ten tweede vinden we dat de cultuur en geschiedenis van onze omgeving behouden moet blijven. De kerk ademt geschiedenis en cultuur uit. Ten derde speelt ook de aantrekkelijkheid voor toeristen een rol. Zij zorgen vervolgens voor economische bestedingen in de omgeving. Wanneer we in kaart brengen wat met de Zeeuwse kerken gebeurt, kunnen wij helpen bij het vinden van een nieuwe bestemming voor het gebouw. Voorbeelden daarvan zijn een restaurant, woonruimte, dorpshuis of het samenvoegen van erediensten. Onze oproep tot een provinciale kerkenvisie is nog niet overgenomen. Wel is toegezegd om de kerkenvisie te betrekken bij de erfgoeddeal en het geheel breder te trekken dan alleen religieus erfgoed. Ons PvdA-doel is om al het Zeeuwse culturele erfgoed (opgenomen in de Erfgoed Deal) voor de toekomst te behouden.

Werkbezoek Hedwigepolder
Waar ging het ook alweer over, het ontpolderen van de Hedwige-Prosperpolder? Vanuit de overheid lag er een opdracht voor natuurherstel van de Westerschelde. Het gebied is belangrijk voor watervogels en de schorren en slikken maken dit deltagebied uniek. Op 31 januari jongstleden hebben we een bezoek gebracht aan het gebied wat nu Grenspark Groot Saeftinghe heet. We zijn meegenomen in de kansrijke ontwikkeling die het 4700 hectare grote gebied doormaakt. Er wordt gewerkt vanuit een drie-eenheid: de bedrijvigheid in de haven, de ontwikkeling van een breed scala aan buiten en binnendijkse natuur en de combinatie met duurzame landbouw. Bijzonder is de onmisbare samenwerking tussen Nederlandse en Vlaamse overheden en organisaties. Ook bijzonder is de wijze waarop mensen met hart voor het gebied betrokken zijn. Hoewel de opdracht vanuit de overheid kwam, komt de ontwikkeling uit de bewoners die zich ‘streekholders’ noemen, met de voeten in de klei kijken naar een mooie toekomst. Een interessant werkbezoek. Het gebied is de moeite waard om te bezoeken.

Elders op de website vindt u nog veel meer informatie. Bijvoorbeeld onze schriftelijke vragen over de zorg in Zeeland, de pijplijnprojecten en het naleven van het VN Verdrag voor de rechten van de mindervalide mens.

Heeft u vragen, suggesties of tips? Wij horen u graag.

Met vriendelijke groet namens de PvdA-Statenfractie Zeeland,

Corina van der Vliet-Hart (fractievoorzitter)

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde