Ledenbrief Algemene Beschouwingen

Door Corina van der Vliet op 16 november 2020

Een herinneringsmelding op sociale media: twee jaar geleden werd de kandidatenlijst voor de provinciale verkiezingen openbaar. Verbazing, fronzen van de wenkbrauwen. Alweer 2 jaar geleden? Wat gaat de tijd toch snel. Over een paar weken is de kandidatenlijst voor de landelijke verkiezingen bekend. Spannend, zeker voor onze Zeeuwse kandidaten. We wensen ze succes! Die herinnering deed ons ook beseffen dat we al bij onze tweede beschouwingen zijn. Beschouwingen, gekoppeld aan de provinciale begroting 2021. In deze ledenbrief leest u daar meer over. Ook gaan we in op het dossier Zanddijk en het Deltaplan Zoet Water. We beginnen met het voorstellen van ons nieuwe Statenlid: Inez Flameling.

Nieuw Statenlid
Niek Joosse heeft afscheid genomen als Statenlid. De combinatie privé, werkambities en het zijn van Statenlid was niet meer in balans. Respect en begrip voor zijn keuze. Niek is bedankt voor zijn inzet. Inez Flameling is inmiddels als Statenlid geïnstalleerd. Inez is zeebioloog en woont op Noord-Beveland. Met haar kennis en haar instelling om zich nieuwe onderwerpen eigen te maken gaan we als fractie voortvarend verder. Inez, wees welkom!

Beschouwingen 2021
Hoe zetten we investeringen in asfalt af tegen mensen die met een ontslagbrief naar het UWV worden doorverwezen? Hoe toetsen we de promotie van ons mooie Zeeland als tegelijk studenten een studieschuld opbouwen vanwege de huur van een kamer, terwijl ze thuis digitaal onderwijs ontvangen? Wij weten, in alle eerlijkheid, niet goed alle antwoorden op deze afwegingen. Dat willen en gaan we ook niet beweren. Maar, we weten wel dat stilstand geen oplossing is. Daarom gaan we door met het maken en uitvoeren van plannen. En die investeringen vinden we ook terug in de provinciale begroting 2021. In onze beschouwingen is het belang van passende en betaalbare woningen, de beschikbaarheid van zoet water en participatie is benadrukt. Aandacht is gevraagd voor de energietransitie en duurzaamheid. Mensen denken alle touwtjes in handen te hebben en dat de natuur maakbaar is. Maar, dat is niet zo. Mensen, aarde en economie in balans krijgen, vraagt inzet van ons allemaal. Onze motie over het in kaart brengen van de provinciale mogelijkheden ter voorkoming van armoede kon (deels) rekening op een toezegging van Gedeputeerde Staten. Er gaat een overzicht opgesteld worden van de provinciale activiteiten die, direct of indirect, een relatie hebben met het tegengaan van armoede in Zeeland. Onze motie over onderzoek naar vermindering van nachtelijke verlichting bij bedrijven en op bedrijventerreinen haalde helaas geen meerderheid. Interesse in de volledige tekst? Op onze website zijn de beschouwingen (het eerste en het tweede deel) terug te vinden.

Zanddijk
De Zanddijk: wij hebben het ervaren als een moeilijk dossier. PvdA en dure, zeer dure, infrastructurele aanpassingen zijn en blijven een lastige combinatie. We zien voldoende andere mogelijkheden voor de besteding van deze miljoenen. Maar, verwachtingen zijn gewekt, ook door onze partij. En, dit jarenlang lopende dossier, vraagt om duidelijkheid en niet voor het langer vooruitschuiven van de besluitvorming. Wij hebben ingestemd met de verdere uitwerking van de verbreding van de Zanddijk. Een keuze voor verkeersveiligheid en doorstroming. Aandacht is gevraagd voor het onderzoeken van de veiligheid bij behoud van de huidige 60 km en bij de voorgenomen 80 km snelheid op de Zanddijk. Ook is aandacht gevraagd voor hergebruik van materialen, inzet van bio-asfalt en de belangen van de omwonenden en de natuur.

Zoet water
Zoet water, van levensbelang. De snelheid waarmee het Deltaplan Zoet Water is opgesteld oogst waardering, zeker ook richting onze gedeputeerde, en doet recht aan dit belang. Het eerlijke verhaal is dat niet elk perceel jaarrond zoet water aangeleverd gaat krijgen. Dat is een utopie. Wat wel belangrijk is dat we kritisch omgaan met het gebruik van zoet water en zoet water gaan bufferen. Opslaan in tijden van overvloed, gebruiken in tijden van schaarste. Met natuur op de eerste plaats, gevolgd door de landbouw. Wij hebben enthousiast ingestemd met dit plan. Als tip hebben we meegegeven om goed en begrijpelijk te communiceren. Want ook wij kunnen onze bijdrage leveren. Denk aan het opvangen van regenwater voor de planten in de tuin. Denk aan korter douchen of de was draaien op een waterzuinig programma.

Zekerheid
We sluiten af met een citaat van Lodewijk Asscher: “…Corona werkt als een vergrootglas. Het laat duidelijker dan ooit tevoren zien waar kwetsbaren in onze samenleving zitten en vergroot de verschillen die er al zijn. Wie kwetsbaar is, wordt dubbel zo hard geraakt. In deze onzekerheid en kwetsbaarheid hebben mensen en de samenleving behoefte aan zekerheid. Over hoe we hier uitkomen. Over hoe we de pijn eerlijk en fatsoenlijk verdelen.” Wij doen als Statenfractie ons best om hieraan een bijdrage te leveren.

Reacties, tips of suggesties naar aanleiding van deze ledenbrief zijn van harte welkom.

Blijf gezond en met vriendelijke groet namens de PvdA-Statenfractie Zeeland,

Corina van der Vliet-Hart (fractievoorzitter)

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde