Klimaatakkoord

Door Eddy Heerschop op 25 oktober 2019

De effecten van klimaatverandering zijn overal om ons heen te zien. Extremer weer, verzuring van onze natuur (zie de gevolgen van het stikstof dossier), plastic soep in onze wateren, achteruitgang van insecten en dierlijk leven.

Dagelijks protesteren jonge mensen. Scholieren staken en de nieuwste wetenschappelijke inzichten geven aan dat we niet of nauwelijks de klimaatafspraken van Parijs gaan halen.

Ook in Zeeland merken nu al de veranderingen in ons klimaat. Droogte, maar ook extreme regenval. Denk aan 2018 met binnen 8 weken van overvloedig wateroverlast naar extremen droogte. In ons mooie Zeeland groeien nu palmbomen, olijven en we hebben een mooie wijngaard bij Dreischor.

Maar ook Zeeland kan dit niet alleen verhelpen. Wij moeten dit samen doen met de regio’s om ons heen, grensoverschrijdend. Ook hier verzuring van onze kwetsbare natuur door de stikstof in onze atmosfeer. Voor wat betreft dit onderdeel roepen wij Gedeputeerde Staten op te onderzoeken of wij boeren kunnen ondersteunen in hun bijdragen in de CO₂-opslag, hun inspanningen voor behoud van de biodiversiteit en landschapsonderhoud. Denk hierbij aan het rapport van de adviescommissie Maij ‘Goed boeren kunnen boeren niet alleen’.

Wanneer wij nu niet de weg inslaan naar een hernieuwbare energievoorziening, naar een circulaire economie, een kringlooplandbouw en vooral een herstel van de biodiversiteit, dan ontnemen we onze Zeeuwse kinderen hun toekomst.

Een wezenlijk onderdeel van dit klimaatakkoord is de Regionale Energie Strategie (RES). Voor wat betreft de RES hebben wij als PvdA een scherpe kanttekening vanuit onze sociaaldemocratische gedachte. Wij hebben de verplichting om dit alles betaalbaar te houden voor de mensen met een kleine portemonnee. We kunnen niet accepteren dat er een tweedeling gaat ontstaan in onze Zeeuwse maatschappij. Geen klimaatarmen!

Verder hebben wij nog een kanttekening bij de wensen en bedenking die door deze Staten zijn opgesteld bij deze RES. Het moge duidelijk zijn dat de PvdA Zeeland niet voor het langer open houden is van de kerncentrale Borssele. Dit staat ook duidelijk in het coalitieakkoord ‘Samen verschil maken’.

Wij roepen Gedeputeerde Staten op om nieuwe technieken in opslag van de elektrische tijd te ondersteunen, Nieuwe technieken om op een duurzame manier energie op te wekken stimuleren en te ondersteunen. Een actieve lobby om de productie van groene waterstof naar Zeeland te halen mag wat betreft de PvdA door Gedeputeerde Staten gevoerd worden.

Daarom en namens ruim 380.000 Zeeuwen ondertekent de PvdA Zeeland mede het klimaatakkoord. Er is nu lang genoeg gewacht en gestudeerd. Het is nu tijd voor krachtige maatregelen.

Statenlid Eddy Heerschop

Eddy Heerschop

“Ik ben Eddy Heerschop. Geboren en getogen Vlissinger. Werkzaam in de Zeeuwse industrie. Ik wil mij gaan inzetten voor: – Een duurzamere economie. – Een provincie waar vakmensen, arbeidsmigranten, laag en hoog opgeleide Zeeuwen kunnen wonen en werken in een groene, gezonde en veilige omgeving. – Waar mensen zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk inkomen,

Meer over Eddy Heerschop