5 juni 2013

“Groot feest bij 30 nieuwe leden in Arendskerke”

Maandagavond 27 mei is de PvdA Goes-fractie naar ’s Heer Arendskerke getrokken om te praten met het bestuur en de beheerster van het Heer Arendshuis. In een positief en goed gesprek is snel duidelijk geworden dat beheerster Arna van Eekeren en het bestuur de zaken goed op orde hebben. Zo komt Arna met tal van nieuwe initiatieven, die jong en oud naar het dorpshuis bewegen. Een positieve ontwikkeling, die ik als bestuurslid van de PvdA van harte toejuich. Nog niet al te lang geleden dreigde voor het dorpshuis in ’s Heer Arendskerke de sloop. Het centrale punt in het dorp zou ‘overbodig’ zijn en activiteiten zouden in Poelwijck kunnen plaatsvinden. Gelukkig hebben het bestuur van het dorpshuis, Arna, de inwoners van ’s Heer Arendskerke en de politieke partijen het dorpshuis gered.

De bestuursleden Marijke en Rinus, en bewoner Jan vertelden over het belang van het Arendshuis. Niet alleen voor ’s Heer Arendskerke. Ook voor de omliggende kernen. Zo komen muzikanten vanuit Oudelande om op maandagavond muziek te maken. Zo bezoeken dansclubs het Heer Arendshuis. Daarbij kan gedart, gebiljart en gekaart worden. In het gesprek met de PvdA-fractie kwam naar voren hoe belangrijk een dorpshuis kan zijn voor een kern. Eveneens werd duidelijk dat het Heer Arendshuis intensief samenwerkt met Poelwijck, ’t Klokuus en het Heer Hendrikshuis. Want, zoals Arna zei, “Wij zijn geen concurrenten van elkaar. We bieden allemaal iets anders aan en kunnen daarom naast elkaar bestaan.”

Natuurlijk leven ook enige punten van zorg in het Heer Arendshuis. Zijn er genoeg parkeerplaatsen voor de bezoekers? Zorgen we voor geluidsoverlast? Hebben we uitbouwmogelijkheden? Hoe houden we het gebouw in een prima staat? Wie volgt vertrekkende bestuursleden op? Als PvdA-bestuurslid ben ik blij om te horen dat de parkeermogelijkheden bij Poelwijck worden uitgebreid, zodat meer mensen hun auto dichtbij het dorpshuis kwijt kunnen. Daarnaast laat Arna zien dat het dorpshuis winstgevend, gezellig en algemeen toegankelijk kan zijn. Precies de ontmoetingsplaats die de PvdA voor ogen heeft.

PvdA-fractievoorzitter Henk Hoogerland is ook enthousiast over de ontwikkeling van het Heer Arendshuis. Hij mist alleen een mooi aantal PvdA-leden in ’s Heer Arendskerke. Voor hij tevreden het dorpshuis verliet, beloofde hij dat als de PvdA vijf leden werft in ’s Heer Arendskerke, de PvdA Goes een ledenvergadering zal houden in het Heer Arendshuis. Hij ging zelfs een stap verder: “Bij dertig leden in ’s Heer Arendskerke geeft de PvdA een groot feest.”

Ralph van Hertum

Waar ben je naar op zoek?