Compensatie marinierskazerne

Door Corina van der Vliet op 15 april 2020

De Zeeuwse PvdA, dus alle gemeenteraadsfracties, de Statenfractie en de waterschapsfractie Scheldestromen, hebben gezamenlijk het compensatievoorstel in de bijlage opgesteld.

Woord vooraf
Landelijk is het voorgenomen besluit genomen dat de marinierskazerne niet naar Vlissingen komt. Het definitieve besluit valt wanneer de compensatie voor Zeeland is geregeld. In een eerder stadium heeft de Zeeuwse PvdA hierover een gezamenlijk statement uitgebracht. Daarin is aangeslagen, maar met realisme geconcludeerd dat de kaarten klaarblijkelijk zijn geschud.

In de afgelopen tijd hebben wij onze aandacht gericht op het proces. We zijn niet of nauwelijks allerlei compensatiewensen gaan noemen. Die verleiding hebben we weerstaan. Tot nu. Nu gaan we onze wensen en ideeën met betrekking tot compensatie openbaar delen. Een sterk PvdA-geluid gebaseerd op samenwerking en onderling commitment.

Dit compensatievoorstel staat los van de compensatie van de werkelijk gemaakte kosten en gederfde inkomsten. Hierover is recent een overzicht opgesteld. Een optelsom van de betrokken Zeeuwse overheden laat een bedrag zien van ruim € 53 miljoen.

Dit voorstel richt zich op compensatie van de structurele economische en sociale effecten en de imagoschade. Deze algemene begrippen maken wij als volgt concreet:
• Nieuwe werkgelegenheid.
• Zeeland op de Kaart (nationaal, internationaal, wereldwijd).
• Vergroten van de leefbaarheid.

Dat bereiken we door in te zetten op twee hoofdthema’s: kennis en verbind(ing)en.

Kennis
“Een goede onderwijs- en onderzoekstructuur is de basis voor een wervend vestigingsklimaat”, staat in het rapport Zeeland 2040. Daar kunnen wij ons volledig in vinden. Onderwijs trekt nieuwe (jonge) mensen. Dat geeft beweging, nieuwe energie. Daarbij willen we niet alleen extra investeren in basisonderwijs en het hoger beroepsonderwijs maar zeker ook in het middelbaar beroepsonderwijs. Daarbinnen vragen spreiding van onderwijs en relaties met het bedrijfsleven (stages, doorstromen naar werk) en keuzerichtingen (zorg en techniek) extra aandacht.

Zeeland leent zich bij uitstek voor uitbreiding van specifieke kennis, onderzoek en experimenten als het gaat om waterveiligheid, aquacultuur, klimaat en energie. Daar liggen kansen om Zeeland op de kaart te zetten, niet alleen nationaal en internationaal, zelfs wereldwijd. Een dependance van een bestaande universiteit is zeker een optie. Dit levert niet alleen aanvullende werkgelegenheid op maar zorgt ook voor een sterker bedrijfsleven.

Naast de huisvesten van een rijksdienst zien wij ook kansen in de bouw van een datacenter (data-registratie en data-analyse). Nieuwe werkgelegenheid met niet alleen economische effecten maar ook sociale effecten (wonen, leefbaarheid).

Verbind(ing)en
“Een schaalsprong in het verkeers- en vervoerssysteem is nodig om goed verbonden te blijven met de omgeving.”  Makkelijk en snel verplaatsen binnen, van en naar Zeeland. Zeeland om te werken wanneer je buiten de provincie woont. Of juist andersom, wonen in Zeeland maar werken in de Randstad, Brabant of België. Eenvoudig, snel en betaalbaar verplaatsen is dan een vereiste.

Als PvdA kiezen we niet voor de aanleg van extra wegen of verbreding van bestaande. We kiezen voor investeringen in snelle treinverbindingen en een goede aansluiting op andere vervoerssystemen. Voor diegene die aangewezen zijn op vervoer per auto dient het gebruik van alle wegen in Zeeland gratis te zijn. Dat pleit voor een tolvrije Westerscheldetunnel.

Verbindingen staan voor ons niet alleen voor het fysiek verplaatsen van A naar B. Het gaat ons ook over onderlinge relaties. Verbindingen tussen mensen, organisaties, overheden, bedrijven. Binnen Zeeland maar zeker ook daar buiten. Verder kijken dan alleen de provinciegrenzen. Denk groot en geef vertrouwen; een prima basis voor niet alleen creëren maar ook grijpen van kansen.

Binnen ‘verbindingen’ vragen wij extra aandacht aan cultuur. “Cultuur draagt in belangrijke mate bij aan het vestigingsklimaat, de economische bestedingen, de toeristische aantrekkingskracht en de leefbaarheid van Zeeland.”Concreet: investeren in behoud van ons cultureel erfgoed en faciliteiten voor (jonge) makers.

Tot slot
• De Zeeuwse PvdA beseft dat het ambitieniveau hoog ligt. Dat mag ook. We hebben het over een ruimhartige compensatie.
• De kansen en uitdagingen binnen Zeeland verschillen per regio of zelfs per gemeente. Bij de besluitvorming over compensatie is het goed deze verschillen in beeld te hebben.
• Het betreft compensatie voor Zeeland als geheel met een accent op Vlissingen.

De PvdA-voorstellen zijn beeldend verwoord. Compensatie volgens de PvdA in één oogopslag.

PvdA fracties Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland, Sluis, Terneuzen, Tholen, Veere, Vlissingen, Zeeland en Scheldestromen.

Voorstel PvdA Zeeland voor compensatie marinierskazerne (14-04-2020)

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde

Meer over Corina van der Vliet

Waar ben je naar op zoek?