Compensatie Marinierskazerne

Door Corina van der Vliet op 9 juli 2020

Op 14 februari 2020 valt het besluit dat de marinierskazerne niet naar Zeeland komt. Dat kan toch niet waar zijn? Afspraken zijn toch afspraken? Maar, het is waar…

Dat Zeeland gecompenseerd wordt, daar was de Tweede Kamer volledig van overtuigd. Ruimhartig gecompenseerd. Ik hoor het, met heel veel andere Zeeuwen, vanaf de publieke tribune in de Tweede Kamer.

Als Zeeuwse PvdA slaan we de handen ineen en formuleren onze compensatiewensen. Wij zetten in op nieuwe werkgelegenheid, Zeeland als regio voor goed wonen, werken en leven. Veel vinden we terug in het compensatievoorstel. Dank ook aan alle organisaties, bedrijven en inwoners die wensen hebben ingebracht en gesprekken met de heer Wientjes zijn aangegaan.

We denken aan nieuwe werkgelegenheid door de vestiging van een Law Delta. En ja, ook wij -net als vele anderen in Zeeland- hebben goed nagedacht of een Law Delta nu de meest gewenste nieuwe rijksdienst is. Wat doet dit met de uitstraling van Zeeland en specifiek Vlissingen. Is er een alternatief en zo ja, welk alternatief? Het past immers binnen onze wens van nieuwe werkgelegenheid. Werkgelegenheid op allerlei niveaus. Ook staan wij positief tegenover het kenniscentrum ondermijning. Samenvattend slaat de balans, zij het voorzichtig, uit naar de kant dat we dit onderdeel een kans geven.

We hebben nog wel een vraag: Wordt bij de verdere planuitwerking rekening gehouden met actuele ontwikkelingen waarbij gevangenissen worden gesloten en kleinschalige voorzieningen worden geopend? Ook koppelen we hieraan de vraag over de belangen van slachtoffers van misdaad en geweld. Slachtoffers verdienen bescherming en een veilige omgeving. Welke rol en verantwoordelijkheid heeft de provincie hierbij?

Wij zijn zeker enthousiast over het kenniscentrum water, energie en food. Herkenbaar en passend voor Zeeland, land in zee. Een indrukwekkende uitstraling voor Zeeland, nationaal en zelfs internationaal. Grote organisaties als de universiteiten van Utrecht en Wageningen ondersteunen dit kenniscentrum. Universiteit Gent, wees welkom. Dit onderzoekscentrum is naar onze mening een publieke voorziening. Het centrum kan en mag naar onze mening niet alleen financieel afhankelijk zijn van (commerciële) opdrachtgevers. De overheid dient ook haar rol actief op te pakken. Het toekomstperspectief van het kenniscentrum dient verzekert te zijn.
Onze vragen:
1. Wat is de relatie tussen het kenniscentrum en Campus Zeeland?
2. Er gaat een kwartiermaker aan de slag om dit plan verder uit te werken. Wordt bij deze uitwerking ook nadrukkelijk ingegaan op het commitment van niet alleen bedrijven maar zeker ook van de overheid?
3. Is het college het met ons eens dat het kenniscentrum inzet vraagt van de provinciale overheid? Dat het centrum niet alleen financieel afhankelijk kan zijn van private partijen?
4. Hoe is de Universiteit Gent bij dit project betrokken?

Dan ook aandacht voor hetgeen we jammer vinden. Een tolvrije tunnel had, naar onze mening, recht gedaan aan het gevoel van onrechtvaardigheid dat vele Zeeuwen ervaren bij het passeren van de tolpoortjes. Een gemiste kans dat dit onderdeel niet is opgenomen. Dit had rechtstreeks voelbaar geweest in de portemonnee van de gebruikers. Wij blijven aandacht vragen voor een tolvrije tunnel maar laten de koppeling met het compensatiepakket los. Tolvrij dient op de lobby-agenda te blijven. Later in deze vergadering dienen we, samen met vele andere fracties, hiervoor een motie in. Ook zijn wij teleurgesteld dat investeringen in de Zeeuwse cultuur geen plek krijgen in dit compensatiepakket. Tijdens het proces hoorden wij van het plan over een Zeeuws samenwerkingsinitiatief met het Rijksmuseum. Graag horen wij of dit plan, los van compensatie, doorgang vindt.

Wij willen niet blijven hangen in wensen die niet opgenomen zijn. Gemopper is té gemakkelijk. Wij denken positief kritisch mee. We noemden al het kenniscentrum en de Law Delta. Een snelle blik op een aantal overige onderdelen, we kunnen ze niet allemaal benoemen. Maar, snellere treinen, gasvrije wijken en de huisartsenopleiding, het mag duidelijk zijn dat we deze investeringen als PvdA toejuichen. Met interesse volgen wij het onderzoek naar het in overheidshanden krijgen van de aandelen Evides. Ontvangst van dividend heeft een effect richting alle Zeeuwse overheden, provincie en gemeenten. Ook verwachten wij veel van de verduurzaming van de industrie zoals het onderzoek naar een waterstoffabriek. Belangrijk is het realiseren van de plannen en uitzetten in tijd. Een concreet uitgeschreven planning. En, aan de hand van deze planning, een periodieke terugkoppeling richting Provinciale Staten.

De inwoners zijn niet tot nauwelijks meegenomen in het proces en van een zachte landing van het voorstel was geen sprake. Globale informatie lekt uit, zonder de volledigheid van het totale beeld. Eigen interpretaties, eigen invullingen en ongezouten reacties, zijn het gevolg. Wat hadden wij toen graag de openbare communicatie opgezocht. Om te vertellen, om uit te leggen, om informatie te delen. De beslotenheid waarin ons informatie is gedeeld konden we begrijpen maar voelde beknellend. We zijn dan ook blij nu in alle openheid het gesprek te kunnen aangaan. Niet alleen vandaag maar ook morgen en de dagen erna.

In zeer korte tijd is haast het onmogelijke gevraagd van speciaal adviseur Wientjes, een heleboel ambtenaren, zowel op provinciaal als op landelijk niveau en, niet in de laatste plaats, van het kernteam en het college. Dank jullie allemaal voor jullie inzet, van onze kant een compliment.

We zien een beeld waarin mensen met slimme vervoersvoorzieningen en een snelle trein zich verplaatsen van woning naar werk. We zien Oosterschelde zeewier in de schappen van de supermarkten. Innovatieve waterprojecten in uitvoering. We zien de contouren van een waterstoffabriek in aanbouw. Een voortvarend aangelegde 380 kV-kabel. We zien beelden waarin de kansen vanuit dit compensatiepakket ten volle zijn ingezet en benut. Nogmaals, een pakket met kansen. Pak deze kansen voortvarend op! Het stemt ons tevreden.

Fractievoorzitter Corina van der Vliet

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde

Meer over Corina van der Vliet

Waar ben je naar op zoek?