Door op 21 juni 2013

mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

De Beleidsnota Openbaar Vervoer is een tweede stap op weg naar een andere systeem van openbaar vervoer in Zeeland. Met de vaststelling door de Staten in januari van de Kadernota Openbaar Vervoer hebben we een eerste stap gezet. De volgende stap zal de aanbestedingsprocedure zijn voor het openbaar vervoer in Zeeland voor de periode 2015-2025.

Het Statenvoorstel is ook in lijn met de eerdere besluitvorming. Het ademt duidelijk de geest van een terugtredende overheid. Als provincie beperken we ons tot het stellen van kaders en de vervoerder zal meer verantwoording krijgen in de uitvoering. Onder druk van de financiële omstandigheden zullen scherpe keuzes gemaakt moeten worden. Doelstelling, zoals verwoord in de Kadernota, is om het openbaar vervoer te organiseren binnen de financiële ruimte van de Brede Doeluitkering. In deze beleidsnota is hieraan uitvoering gegeven. Binnen de financiële randvoorwaarden is gezocht naar een zo optimaal mogelijke situatie om voor de gehele provincie een mobiliteitsgarantie te geven. Verschillende vormen van vervoer worden gekoppeld om deze optimalisatie te bereiken. Deze koppeling kan alleen succesvol zijn indien gemeenten medewerking verlenen.

We gaan van een aanbodgestuurd- naar een vraaggericht openbaar vervoer. Een goede keuze. Op deze wijze voorkom je dat er lege bussen rijden. Er komt een netwerk met vaste buslijnen, een spitsnet, een scholierennet, toeristennet, buurtbussen en als sluitstuk het flexnet. Op dit moment worden hier al ervaringen mee opgedaan. Zoals u weet heeft de PvdA begin dit jaar een klachtenlijn opgezet. Dit naar aanleiding van berichten in de media. Vooral in de beginfase waren er nog al wat klachten over te volle bussen die doorreden. Inmiddels komen dergelijke klachten niet meer binnen. De indruk is dan ook dat deze klachten tijdelijk van aard waren en nu zijn verdwenen. Juist met deze ervaringen in het achterhoofd lijkt het ons belangrijk een klachtenbureau op te zetten. Het college heeft het over het opzetten van een servicepunt voor het vaste net bij de Gemeentelijke Vervoerscentrale. Daar zouden dan ook klachten kunnen worden ingediend. Dit lijkt ons te beperkt. Koppeling aan de Gemeentelijke Vervoerscentrale vinden we een prima idee, maar het zou breder opgezet moeten worden. Eigenlijk zouden hier alle klachten over de verschillende vervoersstromen in Zeeland samen moeten komen. Een laagdrempelige voorziening waar mensen hun klacht kunnen deponeren. Nu is er een onoverzichtelijke situaties van vele instanties waar mensen klachten kunnen indienen. Als je even op internet googlet vind je vele klachtensites. Er is een klachtenlijn van de reizigersorganisatie Rover. Ook de vervoersondernemingen hebben een klachtenprotocol. Er is een landelijke OV-ombudsman. Er is een klachtenlijn over de OV-chipkaart. De gemeenten hebben een regeling voor klachten over het WMO-vervoer. En de buurtbus zal mogelijk weer een ander orgaan krijgen. Door de veelheid aan regelingen is het overzicht zoek. Bij een integraal vervoerssysteem hoort ook een integrale klachtenregistratie.

De PvdA is voorstander van een centrale registratie met verslaglegging naar Provinciale Staten. Op deze wijze krijgen we ook inzicht in de aard van de klachten. Geen systeem met een onduidelijke naam als serviceloket maar gewoon Klachtenlijn OV-Zeeland. Niet om notoire mopperaars meer mogelijkheden te bieden maar om inzicht te krijgen over de soort klachten. De PvdA gaat van het positieve uit met de gedachte ‘Iedere klacht is een gratis advies’. Zo’n klachtenlijn zou prima aangehaakt kunnen worden bij de Gemeentelijke Vervoerscentrale. Om die reden dienen wij ook een motie in.

Statenlid Frits de Kaart