Door op 21 juni 2013

mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

De fractie van de Partij van de Arbeid is positief over de hoofdlijnen van het voorgenomen energiebeleid voor de komende jaren. De Beleidsnota Energie & Klimaat kiest goede uitgangspunten: omschakeling naar een economie met een laag verbruik van fossiele brandstoffen. En er is focus op een beperkt aantal thema’s die veel opleveren, niet alleen voor energie- en klimaatdoelen, maar ook voor de Zeeuwse economie. Dat deze thema’s zorgvuldig zijn geselecteerd, samen met externe partijen, geeft het vertrouwen dat er doordachte keuzes zijn gemaakt.

De Partij van de Arbeid heeft wel een paar kritische opmerkingen bij de uitwerking van de thema’s. In deze uitwerking – en dat komt het duidelijkst tot uiting in het Jaarprogramma 2013 – ligt de nadruk sterk op het bedrijfsleven en de utilitaire sector (ziekenhuis, kazerne). En dat terwijl er op dit moment juist inde particuliere sector heel veel aan de gang is rondom het thema energie (zonnepanelen, slimme meter, enzovoorts). De Partij van de Arbeid vindt het belangrijk dat het provinciale energiebeleid in woord en daad de volle breedte van de maatschappij blijft beslaan. De particuliere sector mag daarbij niet worden vergeten. De transitie die de nota Energie & Klimaat beoogt leeft daar echt, maar dat draagvlak moet wel worden gekoesterd en gestimuleerd. Dat is niet alleen goed voor klimaat en energie, maar daar kan ook de Zeeuwse economie van profiteren. Denk bijvoorbeeld aan de bouwsector. Naar onze mening ligt hier ook een taak voor de provincie. Wij dienen daarom een motie in die beoogt voor de komende jaren ook particulieren nadrukkelijk tot doelgroep van het energiebeleid te maken. Hoe dat moet worden ingevuld laten we graag over aan Gedeputeerde Staten en de denktanks en projectgroepen die het college ondersteunen.

Een tweede opmerking van onze fractie ligt in het verlengde van het voorgaande en betreft het project van de marinierskazerne. Gedeputeerde Staten stellen voor – en het wordt letterlijk zo genoemd – ‘een steentje bij te dragen’ aan het energieneutrale karakter van deze kazerne. Maar Defensie is al van plan om energieneutraal te bouwen. De vraag is dus wat het provinciale project hier in de sfeer van innovatie en vernieuwing aan toevoegt. Volgens het voorstel zou de provinciale bijdrage bestaan uit het opstellen van een ‘menukaart met lokale energievoorzieningsmogelijkheden’. Als het Ministerie van Defensie een verstandige opdrachtgever is – en mijn inschatting is dat het dat is -, geeft het zelf opdracht tot zo’n analyse. Defensie heeft daar dus geen provinciaal project voor nodig.

Het gaat bij het project Marinierskazerne natuurlijk niet om een groot bedrag, maar juist in een periode van bezuinigingen moet je ook kritisch zijn op kleinere projecten. In het college-akkoord Stuwende Krachten is gekozen voor de rol van stimulator en initiator. Die komt naar de mening van de Partij van de Arbeid in het project marinierskazerne onvoldoende tot zijn recht. Wij dienen daarom een amendement in om dit project te schrappen. De Partij van de Arbeid geeft de voorkeur aan projecten waar het initiatief en de innovatie meer vanaf spat.  En als er dan ook nog tegemoet gekomen kan worden aan onze behoefte aan verbreding naar de particuliere sector, dan is dat mooi meegenomen.

Statenlid Anton van Haperen