Begroting waterschap Scheldestromen

Door Ron de Kort op 11 november 2020

In het verslag van de commissie Bestuurlijke & Economische Zaken staat de uitleg van het dagelijks bestuur op de groei van de organisatie in de afgelopen 5 jaar. Wij zijn niet onder de indruk van dit memo. In de uitleg komt men bij lange na niet aan de +52 medewerkers. Het beeld van een steeds meer uitdijende organisatie blijft hangen. Waarom niet kritisch kijken naar de groei van vooral kantoorfuncties? Te gemakkelijk wellicht? We betalen ook al steeds meer aan het landelijke Waterschapshuis.

Mag het een onsje minder?
Ook het jaarlijks investeren van € 30 miljoen blijft onbesproken. Stel dat we nu jaarlijks € 5 miljoen minder investeren? Als we kijken naar het toegezonden memo over de schuldontwikkeling zien we dat we over enkele jaren sowieso die € 5 miljoen minder gaan investeren. Gaat er dan iets niet goed? In elk geval denken wij dat de belastingen voor onze burgers sterk gematigd kunnen worden. Kan er eens een overzicht worden gegeven van ‘onderhoudsmatige investeringen’? Die worden doorgeschoven naar de exploitatie? Want zo lukt het wel om beneden de 250% te blijven, maar niet uit de portemonnee van onze burgers.

Wegen
In het programma Wegen ontbreekt volgens ons beleid om sluipverkeer terug te dringen. Het antwoord van de portefeuillehouder in de commissie Waterkeringen & Wegen vonden we ver onder de maat. Mensen uit de organisatie kunnen net als onze fractie met groot gemak een lijstje opschrijven van polderwegen die worden gebruikt als sluiproutes. Daar worden fietsers en wandelaars de vouwen uit hun broeken gereden. Wil je Zeeland echt een fietsprovincie laten zijn dan is onze oproep aan deze portefeuillehouder om hier iets aan te doen. Dat kost voorlopig nog geen geld. Onze fractie vraagt enkel een overzicht van dit soort sluiproutes. En kom met een notitie om hier iets aan te doen. Dat kost vaak helemaal niet veel geld. Kijk bijvoorbeeld naar de Havendijk bij Terhole en de Reuzenhoekse dijk tussen Terneuzen en Reuzenhoek. Wat borden voor bestemmingsverkeer, een beetje handhaving en probleem is opgelost. Wij roepen de portefeuillehouder op hier iets mee te doen.

Motie
Misschien hadden de indieners in de algemeen vergadering (AV) van 25 juni dit jaar wat beter moeten opletten. Toen de kostentoedelingsverordening werd vastgesteld was alleen de PvdA-fractie daartegen. Wat er nu allemaal gebeurt is een gevolg van die vaststelling toen. Dus die 30% die wordt genoemd in de motie heeft niet onze steun, maar wij kunnen wel leven met de geest van de motie en gaan ‘m daarom steunen.

Met tegenzin
In de AV van 21 november 19 hebben we onder protest middels een stemverklaring ingestemd met de begroting 2020. In de AV van 25 juni 2020 heeft de PvdA als enige fractie tegen de kostentoedelingsverordening gestemd. De PvdA zal, met inachtneming van onze bezwaren tegen de kostenverdeling en de gestage groei van de kosten, toch instemmen met de voorliggende begroting. Het werk moet toch worden gedaan. Onze inwoners moeten droge voeten houden. We doen een dringende oproep om de steven te wenden voordat we de Titanic achterna gaan. We raden de collega’s aan om eens kritisch rond te neuzen in allerlei vergelijkingsstudies voor waterschappen (onder andere de Waterschapsspiegel die vorige week werd gepresenteerd in een webinar). Erg leerzaam. Wellicht kunnen we dan samen nog wat betekenen voor onze inwoners.

Ron de Kort

“Ik ben Ron de Kort, van 1953, kort na de watersnood, woonachtig in Vogelwaarde, gehuwd, 2 kinderen en 5 kleinkinderen. Met beide benen in de samenleving door een keur aan vrijwilligerswerk. Naast het voorzitterschap van de PvdA afdeling Hulst ben ik sinds kort lid van de Algemene Vergadering van waterschap Scheldestromen. Ook doe ik nog

Meer over Ron de Kort